Livsliniens mailrådgivning lukker
Det er ikke længere muligt at oprette en ny brugerprofil og skrive til Livsliniens mailrådgivning.
Hvis du er i en mailsamtale, som er påbegyndt før den 1. november, vil du stadig kunne skrive og modtage mails til og med den 31. december.
Der er mange, der har brugt Livsliniens mailrådgivning siden den åbnede tilbage i 2006, men desværre er der efterhånden færre og færre, der gør brug af dette tilbud.
Samtidig er det svært for rådgiverne at følge med efterspørgslen på Livsliniens to andre rådgivninger. Derfor ser vi frem til at kunne hjælpe endnu flere, hvor behovet er størst - nemlig på telefon- og chatrådgivningen.
Vores dygtige mailrådgivere fortsætter fremover som frivillige på chat- og telefonrådgivningen.
Vi håber, at du, der tidligere har brugt eller har overvejet at bruge Livsliniens mailrådgivning, fremover vil benytte vores to andre tilbud.
skrivdet.dk - Livsliniens mailrådgivning
Log ind på Livsliniens mailrådgivning HER
skrivdet.dk er Livsliniens mailrådgivning, hvor selvmordstruede, pårørende eller efterladte kan modtage rådgivning gennem mailudveksling.
Du kan skrive til skrivdet.dk op til seks gange, hvis du har behov for det. Hele korrespondancen mellem dig og rådgiveren kan du evt. vende tilbage til, hvis du har lyst til at læse den flere gange. Vi bestræber os på at besvare alle henvendelser, vi modtager på mailrådgivningen, inden for tre dage.
En rådgivende samtale
Når du skriver til Livslinien, er du anonym.
Rådgiveren hjælper dig med at få sat ord på din problematik og med at give dig nogle konstruktive redskaber til, hvordan du kan håndtere den. Det kan være tanker om selvmord eller andre svære omstændigheder i dit liv.
Skriftlig rådgivning
På skrivdet.dk kan du skrive, når du har behov for det og lyst til det. Du kan gemme dine spørgsmål og svar, så du kan tage dem frem igen på et andet tidspunkt. På den måde kan du også holde dig selv fast på de ting, du måske skal arbejde med og samtidig eventuelt se, hvilken udvikling du har været igennem i den tid, hvor du har skrevet. Rådgivning over nettet kan bruges til at få råd, støtte og vejledning og kan ikke sidestilles med et behandlingstilbud eller ses som et terapiforløb.
Akut brug for hjælp
Vi bestræber os på at besvare alle henvendelser indenfor tre dage. skrivdet.dk er derfor, pga. svartiden, ikke egnet, hvis du har brug for akut hjælp. Du kan ringe til Livsliniens telefonrådgivning på 70 201 201 alle dage mellem 11 og 05, hvis du har behov for hjælp hurtigt. Ved akut brug for hjælp skal du ringe til din egen læge, lægevagten eller til alarmcentralen på 112.
Brugerprofil på skrivdet.dk
For at modtage rådgivning på skrivdet.dk skal du oprette dig med et brugernavn og et password. Det er kun dig og rådgiveren der kan læse din mail og svaret. Når du er logget ind, kan du se hele korrespondancen mellem dig og rådgiveren.
I menuen ”indstillinger” har du mulighed for at skrive din mailadresse, så sender vi dig en mail, når rådgiveren har svaret dig.
Du har også mulighed for at slette din brugerprofil, når du har fået den hjælp og rådgivning, du har brug for. Du vil nu ikke længere have adgang til din korrespondance, og alt i din profil slettes.
Hvis du ikke har brugt skrivdet.dk indenfor de seneste 12 måneder, vil din brugerprofil automatisk blive slettet. Du vil dog altid kunne oprette dig med et nyt brugernavn og password.
Hvem er Johanne?
Når du modtager et svar, er det altid underskrevet af Johanne, som er et fælles navn, alle rådgiverne benytter.
Din henvendelse bliver besvaret af en frivillig rådgiver. Alle rådgiverne har gennemgået et særligt uddannelsesforløb i rådgivning på nettet.
Livsliniens persondatapolitik
Formålet med Livsliniens persondatapolitik er at dokumentere at vi overholder den gældende lovgivning. Det betyder, at du som bruger af Livsliniens rådgivningstilbud kan vide dig sikker i forhold til dine rettigheder og anvendelsen af dine personlige oplysninger.
På Livsliniens tilbyder vi rådgivning for at hjælpe dig og du bestemmer selv hvilke oplysninger du vil dele med os, når vi er i kontakt med dig. Vi kan ikke se det telefonnummer, du ringer fra, og vi kan ikke se din e-mailadresse eller din computers IP-nummer, når vi er i kontakt med dig under en rådgivningssamtale.
Alle ansatte og frivillige i Livslinien har tavshedspligt, og dine oplysninger bliver derfor holdt fortroligt.
Når vi alligevel bruger plads herunder på at forklare vores persondatapolitik, er det for at du som bruger har mulighed for at nærlæse alt det med småt, hvis du skulle ønske det, og fordi det er et lovkrav.
Du kan læse Livsliniens persondatapolitik her.
Du er også altid velkommen til at kontakte os på livslinien@livslinien.dk eller telefonnummer 3332 1119, hvis der er noget du er usikker på eller i tvivl om i forhold til at søge rådgivning hos os.