På indersiden af toiletdørene på Fisketorvet vil kunderne fremover kunne finde en række klistermærker med Livsliniens kontaktinformationer. Det sker i et samarbejde mellem Livslinien og Fisketorvet i et forsøg på at give en håndsrækning til flere danskere.
Klistermærkerne er blevet sat op for at minde Fisketorvets besøgende om, at der er hjælp at hente og at det er vigtigt, at man rækker ud efter denne hjælp, hvis man er midt i en livskrise.
Hvert år er der omkring 600 mennesker, der tager deres eget liv. Dét er næsten fire gange så mange, som årligt dør i trafikken. Derudover er der op mod 10.000, der forsøger at tage deres eget liv hvert år. Og tallene har ikke ændret sig synderligt meget de seneste tyve år, viser statistikker.
Livslinien er navnet på en civilsamfundsorganisation, som forebygger selvmord og selvmordsforsøg gennem gratis og anonym telefon-, chat- og mailrådgivning. Det er frivillige, som primært har en social- eller sundhedsfaglig baggrund, der besvarer henvendelserne fra mennesker, der har selvmordstanker, selvmordsplaner eller som har det rigtig, rigtig svært og mangler nogen at tale med.
Det er Fisketorvets shoppingcenter-manager, Mia Brinkenfeldt, der har taget initiativ til klistermærkerne, for at sætte fokus på og støtte op om selvmordforebyggelse. Hos Fisketorvet er man glad for at kunne bidrage med mere synlighed, for de millioner af gæster, der hvert år går ind og ud af shoppingcentrets døre:
”Hos Fisketorvet har vi en stor kontaktflade til mange danskere fra alle samfundets lag, og det er vi rigtig stolte af. Vi kigger altid efter gode initiativer og derfor er vi meget glade for dette samarbejde med Livslinien, som sætter fokus på et vigtigt samfundsproblem”, siger Mia Brinkenfeldt.
Klistermærkerne med Livsliniens kontaktinformationer kommer til at hænge på samtlige toiletter på Fisketorvet.
Oplysning om, hvor man kan få hjælp, er altafgørende i det selvmordsforebyggende arbejde. Det er ikke alle, der kender til Livsliniens anonyme og gratis rådgivning over chat, mail og telefon.
Toilet-klistermærkerne med Livsliniens kontaktinformationer er derfor et vigtigt tiltag, lyder det fra Livsliniens direktør, Jeppe kristen Toft:
“Når et menneske er midt i en livskrise, hvor tanken om døden føles nemmere end tanken om at fortsætte livet, så er det utrolig vigtigt, at man taler med nogen om sine selvmordstanker. Det kan sagtens tænkes, at der er flere af Fisketorvets besøgende, der kan befinde sig i sådan en krise, og så kan det være helt afgørende for dette menneskes liv, at vedkommende får kontaktinformationerne til Livslinien”, siger han.
Livsliniens rådgivningstilbud har eksisteret siden 1995, og har siden rådgivet selvmordstruede mennesker, deres pårørende samt efterladte til selvmord.
I dag er der cirka 230 frivillige rådgivere tilknyttet Livslinien fordelt på kontorerne i København og Aarhus.
Sidste år besvarede Livsliniens frivillige rådgivere 18.455 henvendelser på de tre rådgivningstilbud. Det er mere end noget andet år i Livsliniens historie og en stigning på 20 procent sammenlignet med 2021.
Nogle kan måske tro, at det kun er mennesker med psykisk sygdom, der bruger Livslinien. Men det er ikke rigtigt, siger Jeppe Kristen Toft:
“Livskriser kan ramme alle på alle tidspunkter i livet. 80 procent af befolkningen vil ifølge forskningen blive ramt af en psykisk sygdom i løbet af deres liv. Men du kan jo ikke umiddelbart se på dem, der går rundt på Fisketorvet, at de eksempelvis har en depression og måske selvmordstanker. Derfor er Verdensdagen for Selvmordsforebyggelse vigtig, for så kommer der fokus på at række ud efter hjælp”, siger han.
Har du tanker om selvmord? Kontakt Livsliniens chat- og mailrådgivning via www.livslinien.dk eller telefonrådgivning på 70 201 201.
Vil du være frivillig rådgiver på Livslinien? Læs mere og send din ansøgning via www.livslinien.dk/bliv-frivillig