Ofte stillede spørgsmål
'Jeg er under 18 - får mine forældre eller værger besked'?
Opkald til Livslinien er 100 procent anonyme, så dine forældre/værger vil ikke få besked, med mindre det er efter aftale med dig.
'Hvad kan jeg ringe til Livslinien angående'?
Du kan kontakte Livslinien, hvis du er selvmordstruet eller har en anden svær problematik, som du har brug for rådgivning til, eller som du kan have svært ved at fortælle til andre. Livsliniens telefonrådgivning er også for pårørende og efterladte til selvmord.
'Hvad sker der, hvis telefonen ikke bliver taget, når jeg ringer? Er det så fordi, der ikke er nogen på vagt'?
Der er telefonrådgivere på vagt alle årets dage. Men der kan til tider være travlt på rådgivningen, hvorfor du muligvis ikke kommer igennem, første gang du ringer. I så fald opfordres du til at ringe igen senere, indtil du kommer igennem. Vi kan sjældne gange blive nødt til at lukke telefonrådgivningen i et kort tidsrum ved sygdom e.l. I disse tilfælde vil en telefonsvarer fortælle, at der er lukket.
'Burde jeg ikke tale med min familie eller mine venner i stedet'?
Nogle gange kan man have en problematik, som kan være svær at tale med sin familie eller andre bekendte om. I det tilfælde kan det være nemmere at tale med en udenforstående, som kan have et andet indblik i lige netop din problematik. Ydermere er du anonym, hvilket kan gøre det lettere at tale om svære emner.
'Hvor meget koster det at ringe til Livslinien'?
Det koster almindelig telefontakst at kontakte Livslinien.