Livsliniens menneskesyn og kerneydelser
Livslinien er en landsdækkende humanitær organisation, der forebygger selvmord og selvmordsforsøg. Vores kerneydelse er anonym rådgivning til selvmordstruede, deres pårørende og efterladte. Rådgivningen varetages af Livsliniens frivillige rådgivere på vores telefon-, mail-, og chatrådgivning.
Kerneydelser
- At tilbyde anonymitet
- At yde selvmordsforebyggende rådgivning, vejledning og støtte
- At bidrage til udredning af problematikker
- At besvare spørgsmål og give information
- At motivere brugerne til at søge yderligere hjælp
- At henvise brugerne til relevante tilbud; behandling eller anden hjælp
Menneskesyn
Hvert møde med en bruger i rådgivningen er noget særligt. Det, der virker i det ene møde, fungerer måske ikke i det næste. Derfor rådgiver vi ikke ud fra bestemte psykologiske teorier, men ud fra nedenstående menneskesyn som danner rammen om mødet mellem brugeren og rådgiveren.
- Livslinien er en selvmordsforebyggende organisation, og vi spørger derfor alle brugere om de har selvmordstanker
- Vi baserer vores viden og rådgivning på baggrund af videnskabelige selvmordsforebyggende teorier og metoder
- Vi rådgiver ud fra det forståelsesperspektiv, at vi undersøger og arbejder med brugernes oplevelse af deres egen livsverden
- Vi anser kontakten mellem bruger og rådgiver som værende væsentlig for rådgivningen, og søger derfor at skabe en god relation hurtigt i samtalen
- Vi ser det enkelte menneske frem for diagnoser og problemer. Vi anerkender derved, at brugeren er mere og andet end de problemer og udfordringer, de præsenterer i rådgivningen
- Vi anser undersøgelsen af brugerens nuværende situation, risikofaktorer i forhold til selvmordsadfærd, indre og ydre ressourcer samt beskyttende faktorer for at være det væsentligste grundlag for vores rådgivning og handleplaner
Livsliniens rådgivningstilbud er akkrediteret af RådgivningsDanmark
Livslinien lægger vægt på , at vores rådgivningstilbud fastholder en høj kvalitet. Vi vil også sikre et fagligt udviklende miljø for vores frivillige rådgivere samt sekretariatsmedarbejdere. Det kan vi kun gøre ved hele tiden at arbejde målrettet med kvalitetssikring på alle områder.
Livsliniens tre rådgivningstilbud, telefon-, mail- og chatrådgivning, har således alle opnået anmærkningsfri akkreditering efter RådgivningsDanmarks kvalitetsmodel. Det betyder at Livsliniens rådgivningstilbud opfylder alle krav og kriterier indenfor områderne:
- ydelse og målgruppe
- faglig tilgang
- kompetencer
- værdier, etik og lovgivning
- ledelse og inddragelse
Akkrediteringen er et kvalitetsstempel, som viser, at Livsliniens rådgivningstilbuddet lever op til branchens fælles standarder. En akkreditering øger brugernes tryghed i forhold til kvaliteten af Livsliniens rådgivning.
Som bruger af Livsliniens rådgivningstilbud vil du således blive mødt af kompetente, omsorgsfulde rådgivere, som rådgiver i en organisation og på en måde, som er både ordentlig og kvalitetssikret.
For personer, fonde og virksomheder, der overvejer at støtte Livslinien økonomisk, er akkrediteringen et tegn på kvalitet og legitimitet, der giver vished om at rådgivningen yder kvalificeret og fagligt funderet rådgivning til målgruppen og at de organisatoriske strukturer lever op til branchens standarder.